yin yoga

what is yin yoga? why practice it?/ ¿Qué es el yin yoga? ¿Por qué deberías practicarlo?

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(español abajo)

The Yin – Yang concept is perhaps the most known, documented and used within Taoism, two halves that together complete wholeness. The word Yin translates as “shady” or “soft” and Yang as “sunny” or “strong”.  This concept is equivalent to the Ha-Tha = “Ha” = Sun / “Tha” =moon, the origin of Hatha Yoga, in other words the pursuit of wholeness or union which is Yoga.

In a world that is dynamic, active, full of motion, always moving forward, we sometimes lack the time and space to be still, quiet, process and simply “be & feel”. This is crucial for finding balance in the body and mind.

The main difference between Yin & the more dynamic “yang” styles of yoga (vinyasa, ashtanga, bikram, etc.) is that poses are held from 3-5 minutes and muscles are relaxed to act in connective tissue (ligaments, tendons & fascia). Rarely do we reach these tissues through our habitual physical activities, this is why Yin is so beneficial for joint health, to remove stagnation, improve flexibility from deep inside.

In the inner levels (mind and beyond) by holding a pose in stillness, we cultivate presence, deep body awareness, focus on the breath and the sensations. Being still allows us to activate the parasympathetic nervous system that balances the daily stress we cope with and therefore, we can lower the levels of cortisol that keep our bodies in a constant state of alert and “fight of flight” that suppress basic body functions such as a healthy digestion, immune system activation and overall body regeneration.

Yin yoga can complement an already active lifestyle or really help those who feel distracted by “mind chatter”.“ It is practiced sitting or lying on the floor. There are no planks, no warriors, no core work. No dynamic sun salutations, no standing poses. The pace is slow, so you need to wear comfortable, warm clothes and maybe keep your socks on. It is suitable for ALL levels of practitioners.

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Looking forward to sharing this special practice with you.

Namasté,

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(español)

El concepto de Yin – Yang es quizás el más conocido, documentado y usado dentro del taoísmo, dos mitades que juntos completan la totalidad. La palabra Yin se traduce como “sombra” o “suave” y Yang como “soleado” o “fuerte”. Este concepto es equivalente al HaTha = “ha” = sol/ “tha” = Luna, el origen del Hatha Yoga, en otras palabras, la búsqueda de la totalidad o la unión que es el yoga.

 

En un mundo que es dinámico, activo, lleno de movimiento, siempre hacia adelante, a veces nos falta tiempo y el espacio para estar quietud, tranquil@s, para procesar y simplemente “ser y sentir”. Esto es crucial para encontrar el equilibrio en el cuerpo y la mente.

 

La diferencia principal entre Yin y los estilos más dinámicos “Yang” del yoga (Vinyasa, Ashtanga, Bikram, etc.) es que las posturas se sostienen por 3-5 minutos y los músculos se relajan para dejar actuar en el tejido conectivo (ligamentos, tendones y fascia). Raramente alcanzamos trabajar estos tejidos a través de nuestras actividades físicas habituales, es por eso que el Yin es tan beneficioso para la salud de las articulaciones, para eliminar el estancamiento y mejorar la flexibilidad desde el interior.
En las capas más internas (mente y más allá) sosteniendo una pose en quietud, cultivamos presencia, conciencia profunda del cuerpo, nos enfocamos en la respiración y las sensaciones. Estar en quietud nos permite activar el sistema nervioso parasimpático que equilibra el estrés cotidiano con el que nos enfrentamos y por lo tanto, podemos bajar los niveles de cortisol que mantienen nuestros cuerpos en un estado constante de alerta que inhiben las funciones básicas del cuerpo como una digestión saludable, la activación del sistema inmunológico y la regeneración general del cuerpo.
Definitivamente deberías probarlo. 
Con ganas de compartir esta práctica especial contigo.
Namasté,